Popularność meblarstwa w Polsce

Branża meblarska w naszym kraju ma się nad wyraz dobrze. Z meblarstwem związanych jest około 160 tys. pracowników (wliczając dostawców komponentów i sprzedawców). Gałąź polskiej gospodarki, którą jest meblarstwo, od wielu lat sukcesywnie się rozwija i przynosi państwu (oczywiście właścicielom firm również), zyski – rocznie jest to około 2,2 mld złotych. Bardzo cieszy fakt, że meblarstwo robi kolejne kroki w przód. Wiadomym jest, że rozwój jest konieczny do utrzymania się na rynku. Dzięki prężnemu działaniu zakładów meblarskich i zdobywaniu kolejnych europejskich, a nawet światowych rynków, Polacy i ich produkty są zauważani i doceniani. Możemy się cieszyć, bo mamy ku temu powody. W 2014 roku wartość mebli, które wyruszyły do nowych właścicieli mieszkających w różnych zakątkach globu, sięgnęła 8 mld euro! Aż 90% mebli trafia na eksport. W tym sektorze jesteśmy zaliczani do ścisłej światowej czołówki. Przed nami znajdują się tylko cztery kraje: Chiny, Niemcy, USA i Włochy. Kto wie, może w najbliższych latach awansujemy jeszcze wyżej?

Kraj wielkich możliwości

Polacy powoli przekonują się do wyrobów swoich rodaków. Wyczuwalne jest także zainteresowanie samą branżą. Młodzi ludzie często wybierają szkoły średnie związane ze stolarstwem, a później kontynuują edukację na studiach. Dzięki temu rośnie liczba fachowców, ludzi wykształconych i gotowych do pracy w wymarzonym zawodzie. Fachowców, którzy są tak bardzo pożądani na europejskim rynku pracy. Spośród około 26 tys. polskich firm, które zajmują się produkcją mebli, znaczny odsetek to przedsiębiorstwa małe, których dużym atutem jest wykonywanie mebli na zamówienie. Oprócz wykształconych pracowników, firmy meblarskie dysponują wysokiej klasy sprzętem
i korzystają z najnowszych technologii. Dzięki temu wytwarzane są produkty wysokiej jakości – wiąże się to również z wykorzystaniem materiałów z najwyższej półki (od drewna, poprzez elementy takie jak np. zawiasy, aż po farby i lakiery). Decydujące znaczenie ma także wielowiekowe doświadczenie, które często przekazywane jest z pokolenia na pokolenie, można powiedzieć: wysysane z mlekiem matki.

Skąd to zainteresowanie?

O wyborze zawodu przez naszych przodków najprawdopodobniej zadecydowały uwarunkowania gospodarczo-geograficzne. Większość firm meblarskich i stolarskich pochodzi z terenów południa Polski. To tutaj, w stolicy Małopolski, w Krakowie powstał pierwszy cech stolarski i zapoczątkowany został kształt branży z jaką mamy do czynienia obecnie. Istotny wpływ na rozwój tej gałęzi przemysłu miała dostępność drewna na terenach południa – zalesienie jest duże, mimo że gleby nie są nadzwyczaj urodziwe. To właśnie przez to, a także przez ukształtowanie terenu, na południu rozwinęło się stolarstwo, a nie rolnictwo. Widać wszystkim wyszło to na dobre, bo nie zapowiada się na to, by sukces,
w który Polacy przekuli to co mieli naturalnego pod ręką, miał się zmniejszyć.

Reklama w świecie

W latach 2012-2015 Ministerstwo Gospodarki realizowało Program Promocji Branży Meblarskiej, który był częścią większego projektu systemowego „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych”. Program miał na celu wspomóc udział polskich przedsiębiorców na krajowych (Poznań), ale głównie zagranicznych (Niemcy, Rosja, Francja, Wielka Brytania) targach meblowych i wystawach. Ponadto oferował szkolenia dla przedsiębiorców dotyczące marketingu i handlu zagranicznego oraz budowania marki poza granicami własnego kraju. Miejmy nadzieję, że działania te przyniosą wymierny i odczuwalny skutek, co przełoży się na jeszcze szerszy rynek zbytu polskich mebli, a to z kolei powiększy zyski rodzimych producentów, którzy będą mogli zainwestować w jeszcze nowsze maszyny i technologie, a także usprawnić produkcję. Polska daje radę!

 

Kuba Srebrzyński

Autor: Kuba Srebrzyński

O autorze: Kuba Srebrzyński - student II roku filologii polskiej w Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie.

Dołącz do Kuby Srebrzyńskiego na Google+

Strona: www.zrobionezdrewna.pl